Нова наредба регламентира организацията и управлението на гробищните паркове

2861

Нова наредба регламентира организацията и управлението на гробищните паркове

   С 26 гласа „за”, 2 „против” и 4 „въздържал се” Общински съвет – Плевен, прие на днешното си редовно заседание нова Наредба за организация и управление на гробищните паркове и за реда и условията за извършване на погребения на територията на община Плевен.

   „Въпросът със създаването и поддържането на гробищни паркове е много остър, тъй като те са в лошо състояние. Много от тях не са оградени и достъпът на животни е безпрепятствен, растителността е избуяла, липсват алеи, което през зимните месеци и при дъждовно време прави невъзможен достъпът до гробните места, няма осветление, присъствието на просяци и скитници не кореспондира по никакъв начин с представата ни за цивилизовано отношение към починалите ни близки. Въпросът се нуждае от регламентация, за да е ясно кой за какво плаща, кой за какво отговаря. За мен окончателна стъпка към регулиране на въпроса, поне по линия на организацията, ще се постигне с въвеждане на Общинско предприятие „Гробищни паркове”, което да има бюджет и служители и което да се занимава цялостно с дейностите, свързани с поддръжката и стопанисването на тези паркове. На този етап прецених, че нямаме подготовка и организация да ви предложа създаване на такова предприятие. По-добре е първо да направим законовата регламентация”, обясни мотивите си при внасяне на предложението кметът Георг Спартански.

   Приемането на Наредба за организацията и управлението на гробищните паркове и за реда и условията за извършване на погребения е обусловено и от периодичния задължителен контрол на действащите гробищни паркове на територията на общината от страна на Регионалната здравна инспекция.

   Целите, които се поставят с приемането на новата Наредба, са: законосъобразно и целесъобразно управление на гробищните паркове и на гробните места на територията на община Плевен; регламентиране и прецизиране на правилата и изискванията за дейността на гробищните паркове и обредната дейност в населените места на община Плевен; равнопоставеност на гражданите, ползващи услугите, свързани с гробищните паркове; опазване на общинския ред в парковете, установяване на нарушенията от гражданите и юридическите лица и наказване на нарушителите.

   В резултат от приемането на новата наредба се очаква подобряване на дейността на Община Плевен в областта на благоустрояване на гробищните паркове чрез създаване на правила и изисквания за дейността на гробищните паркове в населените места на територията на общината; осъществяване на ефективен контрол за тяхното спазване и своевременно установяване на нарушенията и наказване на нарушителите.

   В наредбата е записано, че кметът на Община Плевен определя комисия от общинската администрация, която ежегодно обхожда всички гробищни паркове в населените места на общината за установяване на вида и степента на поддържането им. Комисията изготвя писмено становище за установените нередности, свързани с неспазване на разпоредбите на настоящата наредба.

   Полагането на грижи за реда и поддържането на подходите, зелените площи и алеите на гробищния парк, определянето и контролирането на режима на влизане на моторни превозни средства в парковете, както и поддръжката на сградния фонд, ритуалните зали, сгради и съоръжения е ангажимент на Община Плевен, а в кметствата и населените места в общината – на кметовете и кметските наместници.

   В наредбата са описани още какво обхващат гробните места, какво обхваща правото на гробоползване и как се уреждат отношенията по тази линия с наследниците на починалите и др.

   Ползвателите на гробните места са длъжни да поставят трайни надгробни знаци, да ги поддържат в добър вид и да полагат системни грижи, в това число и по отношение растителността върху гроба.

   Безплатни погребални услуги се предоставят на български граждани, които са самотни, без близки и роднини, бездомни, безпризорни, настанени в заведения за социални услуги или регистрирани в службите за социално слаби, в рамките на определените от Общинския съвет разходи.

Свалете в PDF